التعليم لا دروس خصوصية إلا بتصريح مسبق وخلاف ذلك جريمة ولها عقوبة رادعة

التعليم لا دروس خصوصية إلا بتصريح مسبق وخلاف ذلك جريمة ولها عقوبة رادعة
    التعليم لا دروس خصوصية إلا بتصريح مسبق وخلاف ذلك جريمة

    تعتبر الدروس الخصوصية من القضايا الهامة والتي تشغل بال التعليم في النظام التعليمي الجديد، لما لها من أثر شديد علي ميزانية الأسرة وخلافه، ولهذا فقد أكد الدكتور محمد عمر، نائب وزير التربية والتعليم لشئون المعلمين، أنه سيتم تغليظ عقوبات معلمي الدروس الخصوصية بشكل كبير جدا في المرحلة المقبلة.

    جاء هذا من خلا تصريح الدكتور محمد عمر، في تصريحات له عبر جروب "أدعم د. طارق شوقي" عبر جروب "واتس آب" حيث قال:
    "الدروس الخصوصية ستعتبر جريمة فى قانون التعليم الجديد، ولن يسمح لأى شخص داخل النظام التعليمي أو خارجه بإعطاء دروس خصوصية، إلا بتصريح مسبق من جهة الولاية والمسئولية"
     وقد أكد أن الشروع في إعطاء الدروس الخصوصية بدون تصريح ستتم معاملته على أنه عمل غير مشروع يستوجب المساءلة، جدير بالذكر أنه معلمو الدروس الخصوصية قد تعرضوا لحالات من الهجوم الفترة الماضية حيث تم اغلاق العديد من السناتر وإحالة العديد من المعلمين إلي التحقيق ووجود عقوبات رادعة تصل إلي غرامة 100 ألف جنيه.

    شارك لتعم الفائدة
    1. لا بيرحمو ولا عايزين رحمة ربنا تنزل . لا يريدون رفع مرتبات المدرسين لكي يعيشوا بكرامه ولا يريدون ان يحسن دخله , الا اذا دفع للدوله

      ردحذف
      الردود
      1. كل الناس عايزة زيادة بس المدرس لما يعوز زيادة يمد ايده فى جيب الناس

        حذف
    2. كلام جميل بس خالى مرتب المدرسين عشر آلاف جينه ولا المعلم يتعب على مرتب بسيط والحياة غالية ولا انتوا بتجبروا المعلمين تسيب المهنة وايه الجريمة فى كده
      قبل ما تلغى الدروس الخصوصية هات البديل
      راتب كبير

      ردحذف
    3. قبل وضع القانون والعقوبات الرادعة ارفع مرتبات المعلمين كالقاضاء والضباط هذا اولا أما ثانيا الذين خارج المؤسسة التعليمية عين الخريجيين واعطهم مرتبات تكفيهم .
      وعلى راي المثل اطبخي يا جارية كلف يا سيدي = قبل الوامر والعقوبات أشبع البطون وأكفيهم الحاجة للدروس

      ردحذف
    4. كتير اتكلمتو في موضوع الدروس ده وبالعكس الدروس بتزيد وأسعارها بتعلي

      ردحذف
    5. مش حضراتكم قلتوا ان النظام الجديد سيمنع الدروس الخصوصية ذاتيا اى لايحتاج الطالب درس خصوصى فى ظل الانظمة المتاحة لة فية اية

      ردحذف
    6. مش حضراتكم قلتوا ان النظام الجديد سيمنع الدروس الخصوصية ذاتيا اى لايحتاج الطالب درس خصوصى فى ظل الانظمة المتاحة لة فية اية

      ردحذف
    7. ارحموا المعلمين الي عايشين علي السلف والدين زى ما بتعطوا الشرطة والقضاة

      ردحذف
    8. تعليم فاشل
      حكومة افشل
      وزير غبي
      رئيس جمهورية معوق وبلحه

      ردحذف
    9. هو ما فيش غير المدرس البسيط اللى الدولة بتحاربه عشان ترضى أولياء الأمور ..طب الطبيب اللى بيفتح عيادة خاصة وبيجزر فى الناس ..هو ده برضه مش جريمة ...كل وزير عاوز الناس ترضى عنه يقولك الدروس الخصوصية

      ردحذف