عاجل التعليم لا امتحانات نصف السنة هذا العام لهذه الصفوف

عاجل التعليم لا امتحانات نصف السنة هذا العام لهذه الصفوف
    طارق شوقي وزير التربية والتعليم امتحانات الفصل الدراسي الأول 2019
    طارق شوقي وزير التربية والتعليم امتحانات الفصل الدراسي الأول 2019

    تقترب امتحانات الفصل الدراسي الأول هذا العام والتي بدأت مبكره هذا العام في محافظة القليوبية للصف الأول الثانوي بداية من يوم 13 ديسمبر، ولكن طبقا أن هناك صفوفا سوف تستثني هذا العام من امتحانات التيرم الأول طبقا للنظام الجديد المطبق بداية من العام الدراسي 2018/2019.


    وقد وضح الدكتور طارق شوقي، وزير التربية والتعليم والتعليم الفني، الصفوف المستثناه هذا العام من امتحانات الفصل الدراسي الأول وهم تلاميذ الصف الأول الابتدائي حيث طبقا للتعليمات فهؤلاء التلاميذ لن يؤدوا امتحانات منتصف العام الدراسي الحالي 2018 /2019.


    وأكَّد "شوقي"، في تصريحات له عبر جروب "ادعم د. طارق شوقي" على "واتس آب"، أنه لا توجد امتحانات في النظام الجديد في السنوات الأربع الأولى.


    وكانت إحدى أولياء الأمور، قد وجهت لوزير التربية والتعليم عبر الجروب المذكور، استفسارًا، مضمونه: "دكتور طارق بعد إذنك هل الصف الأول الابتدائى ليه امتحانات نصف العام هى ومرحلة كي چي؟ ولو آه، مين هيحدد المواعيد الوزارة أم كل مدرسة؟".

    1. وسنة تانية ليها امتحانات

      ردحذف
    2. هل يوجد امتحانات اولي ثانوي الترم الاول ام لا

      ردحذف
    3. هل يوجد امتحانات اولي ثانوي الترم الاول ام لا

      ردحذف
    4. ما هي الصفوف المستسناه من الامتحانات

      ردحذف
    5. يعني كده رابعة ابتدائي ملهاش امتحانات الفصل الدراسي الأول

      ردحذف
    6. ميعاد امتحان نصف العام للصف الثانى الاعدادى بمحافظة الاسماعيلية .

      ردحذف
    7. جدول امتحان محافظة المنوفية

      ردحذف
    8. هل اللى فى سنة أولى السنة دى لما يروح إعدادى هيدرس ماث وساينس حتى لو مدارس عربى. ارجو الرد على السؤال لانه محير ناس كتير اوى

      ردحذف
    9. ممكن اعرف سنه رابعه ابتدائي ايه النظام علشان انا متلخبطه

      ردحذف
    10. ممكن اعرف ايه نظام سنه رابعه ابتدائي

      ردحذف
    11. عايزة أعرف نظام أولى ثانوى فى إمتحانات نصف العام هل فى إمتحان والا لأ
      أنا حاسه إنى تايهة فى السنة اللى ملهاش ملامح دى
      الرحمة ياوزير التربية والتعليم مرة تقولوا فى إمتحان ومرة تقولوا مافيش إمتحان
      ترفقوا بأولياء الأمور وبالضغط اللى هم فيه من مصاريف وحياة صعبة فى مصاريفها ولكم جزيل الشكر والإحترام

      ردحذف
    12. أتمنى أن يعمم نظام العسكرية في المدارس لانضباط الطلبة والمدرسة عموما

      ردحذف
    13. متى تبدأ امتحانات الشهاده الاعداديه محافظة الغربية

      ردحذف
    14. طلبه اولي ثانوي تايهين مش عارفين اي حاجه حتي المدرسين مش عارفين اي ملامح عن النظام الجديد المفروض النظام ده يطبق علي اولي ابتدائي مش بعد ما شاب ودوه الكتاب علي راي المثل

      ردحذف
    15. طلبه اولي ثانوي تايهين مش عارفين اي حاجه حتي المدرسين مش عارفين اي ملامح عن النظام الجديد المفروض النظام ده يطبق علي اولي ابتدائي مش بعد ما شاب ودوه الكتاب علي راي المثل

      ردحذف