زيادة رواتب المعلمين
زيادة رواتب المعلمين

قال مصطفى كمال الدين حسين عضو لجنة التعليم والبحث العلمي بمجلس النواب، إن بند زيادة أجور المعلمين إلي 4000 جنيهًا موجود لدى وزارة التربية والتعليم، ووافق عليه مجلس الوزراء لكنه لم يفعل بسبب عدم وجود ميزانية تكفي لزيادة الأجور.

وأضاف مصطفى كمال الدين :«لا يجوز ضم المعلمين إلي قانون الخدمة المدنية، لكن لابد من وضعهم في كادر خاص بهم»، لافتًا إلي أن المستشارة الألمانية انجيلا ميركل رفضت تسوية مرتبات المعلمين بالقضاة، حتى لا تساويهم بمن علموهم.

وأوضح أن المعلم أعلى راتب في دولة العالم لكن للأسف في مصر يتقاضى المدرس 1200 جنيهًا، الأمر الذي يعبر عن عدم تقدير الدولة إلى المعلم المصري، لافتًا إلى أنه غير معقول ضمن مكافأت الامتحانات على الأجر الأساسي للمعلم .

المصدر جريدة البيان بتاريخ 2 ديسمبر 2019


تعليقات
4 تعليقات
إرسال تعليق
  • 👤 غير معرف

    الخبر مش جديد
    والقديم اوي عناوين الاخبار اللي بتاخد عنينا علشان يموت الامل جوانا من العدل المغتصب لحساب فئات فاشله في تعليمها ودخلو كليات فاشله ذات مناصب سياديه
    حاجه تقرف
    بطلو العناوين دي الله يهديكو

  • 👤 Unknown

    يارب ينصفونا لأنى بلف حولين نفسى وسط هذا الغلاء

  • 👤 Unknown

    المهم ان يكون الكلام ذو مصداقيه
    ويارب يتنفذ قبل ما نطلع معاش

  • 👤 سفيرة المعرفه

    نرجوكوا ترحموا المعلمين بقا كفايه عليهم ذل وبهدله لحد كده الانتحارات زادت اوى بين اسر المعلمين بسب تضيقكوا عليهم ياريت شتغلوا على فئه تانيه شويه غير التعليم والصحه ياخدوا نفسهم شويه بس وبعدين ابقوا كملوا ذل معاهم بس فكوهم شويه بس عشان الانتحارات كترت اوى حرروا مرتباتهم وبلاش وعود طفح منها الكيل