قال الدكتور محمد عمر، نائب وزير التربية والتعليم لشئون المعلمين، في الرد علي تسأولات المعلمين بخصوص الترقي أن القرار الصادر من وزير التربية والتعليم بشأن التعيينات او الترقيات هو الذى سيعتمد فى الدرجة الوظيفية للمعلمين وليس قرار المحافظ.

كانت الأكاديمية المهنية للمعلمين قد أرست فاكس بتاريخ سابق لجميع مديريات التربية والتعليم بالمحافظات ،ترد فيه علي الجدل الثائر بين المعلمين فى الآونة الأخيرة بسبب اختلافهم على تاريخ ترقياتهم للدرجات العليا ، حيث أعلنت أنه بشأن احتساب الحد الأدني للمدة البينية اللازمة للترقية إلي وظائف المعلمين أو ما يعادلها ،وما إذا كان المعول عليه تاريخ القرار للسيد وزير التربية والتعليم أم تاريخ قرار السيد المحافظ , وأوصت بأن تكون الترقية على قرار المحافظ المختص .

جاء ذلك بعد استفسار العديد من المعلمين المصريين على البوابة الإلكترونية للأكاديمية المهنية للمعلمين حول المدة البينية للترقية موضحة أن قضاء خمس سنوات على الأقل فى ممارسة العمل بالوظيفة الأدنى تعد أحد الشروط اللازمة للترقى إلى وظائف المعلمين اعتبارا من اعتماد قرار المحافظ المختص باعتباره السلطة المختصة بالتعيين .

على الصعيد ذاته أوصت أكاديمية المعلمين الإدارات التعليمية ومسؤولى الإحصاء بالإدارات والمديريات بتنفيذ الرأى القانونى للمستشار القانونى لأكاديمية المعلمين بضرورة تسجيل تاريخ قرار المحافظ المختص بقاعدة بيانات كادرالمعلمين, على أن يتحمل المخالفون لتلك التعليمات نتائج عدم تنفيذها .

فاكس موعد ترقيات المعلمين 2018


تعليقات
7 تعليقات
إرسال تعليق
  • 👤 تجريبي

    ايوه انا خدت دورة الترقي من سنه وعدة شهور
    ولسه ما سمعنا حاجة تخص الموضوع
    مش دا ظلم برضك أو برضه أو كدا يعني

  • 👤 تجريبي

    ايوه انا خدت دورة الترقي من سنه وعدة شهور
    ولسه ما سمعنا حاجة تخص الموضوع
    مش دا ظلم برضك أو برضه أو كدا يعني

  • 👤 Unknown

    ايه الهبل ده يعنى كل معلم وحظه لو المحافظ بتاع القاهرة كان نشيط يمضى دلوقت يبقى خلاص ومحافظ تانى نايم على نفسه يبقى الناس تتحرق.

  • 👤 Unknown

    يعنى الاختصار امتى هنترقى ويطلع القرار

  • 👤 Unknown

    لا تعليق كل دي شغل الحكومة

  • 👤 غير معرف

    وايه اللى يمنع ان شاء الله ان جميع المعلمين يكون لهم قرار ترقيه موحد وهو قرار الوزير الختص بامورهم عشان ما يحصلش البلبله دى كلها طالما ان مواعيد تدريباتهم كانت واحده ايه دخل المحافظ فى الكلام دة وماذا لو المحافظ بتاعنا ماطل فى توقيع القرار ومحافظ تانى وقع على القرار ايه ذنب الناس اللى محافظهم اتاخر ؟انتوا على اساس ايه بتصدروا القرارات دى فهمونا يا ساده عشاان الناس ترتاح

  • 👤 غير معرف

    طيب نزلوا الدرجة وأجلوا الزيادة ،كفاية تمطيط بالسنة والاثنين قبل كل درجة