اجراء حاسم ضد طفل أنام ربع ساعه
اجراء حاسم ضد طفل أنام ربع ساعه
علق أحمد خيري، المتحدث باسم وزارة التربية والتعليم، على مقطع الفيديو الذي تم تداولته وسائل التواصل الاجتماعي لطفل يبكي داخل المدرسة «عايز أنام»، قائلا: «الوزارة ستتخذ إجراءات حاسمة ضد مرتكبى الواقعة ومصورها، وسيتم منع اصطحاب المحمول داخل المدرسة».


وقال في مداخلة هاتفية مع الإعلامي معتز الدمرداش مقدم برنامج «آخر النهار» المذاع على فضائية «النهار»: «لجان المتابعة بالوزارة رصدت الفيديو وتبحث عن من قام بتصوير الطفل الباكي داخل الفصل من أجل النوم، وما حدث في الفيديو من قبل المعلمة سلوكيات ولا يمكن القضاء عليها في يوم».


وأضاف: «هناك تعليمات مشددة بعدم الضرب داخل المدارس وإجراءات حاسمة ضد من يمارسه، وهناك مسح شامل للتعرف على اسم المدرسة التي تم تصوير الفيديو فيها منذ 4 ساعات للتعرف على اسم المدرسة»، مطالبا مصور الفيديو بالإعلان عن اسم المدرسة ومديرية التعليم التابعة لها.


وأكد: «الدكتور طارق شوقي وزير التربية والتعليم تابع فيديو الطفل الباكي وأمر بالتحقيق فيها».

كان نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" تداولوا مقطع فيديو طريف لطفل يبكي في إحدى المدارس وهو يقول لمدرسته: "أنا عاوز أنام ربع ساعة بس يا حاجة.. عاوز أنام ربع ساعة والنبي، أنام ربع ساعة يا حاجة واعملكوا اللي انتوا عاوزينه".

وأثار الفيديو ضجة كبيرة على صفحات السوشيال ميديا وتناوله النشطاء تزامنا مع بدء العام الدراسي.


تعليقات
تعليقان (2)
إرسال تعليق
  • 👤 Unknown

    والسيد المتحدث لو دخل وجد الطفل نايم في الفصل هيكون رد فعله إيه والاستاذ معتز لو كان الفيديو فيه طفل نايم في الفصل كان تعليقه هيكون إيه وبيقول الطفل من حقه ينام ؟ هو فيه أماكن للتلاميذ تقعد لما يكون فيه مكان للنوم وزعلان من العصايه اللي في إيد المعلمه يجرب يقعد في فصل فيه 60 طفل في السن ده ويورينا الطرق الطربويه اللي هيسيطر بها عليهم ويخليهم ساكتين علشان يعرف يشرح ويفيد الأطفال ............ الأستاذ معتز بيتكلم على المدارس الدوليه اللي متربي فيه ومدخل ولاده فيها اللي الفصل فيه عشر تلاميذ ......... يا ريت نكون واقعيين ونتكلم على أرض الواقع مش من الأستوديو.

  • 👤 Unknown

    كل المدرسين بيرهبوا التلاميذ ويخوفوهم وكمان إللى مش بياخذ درس او مجموعه بيعملوا سئ جدا ويخوفوهم