مفأجاة تفاصيل زيادة رواتب المعلمين في الميزانية الجديدة 2018 تعرف قدر الزيادة وتفاصيل أخري

مفأجاة تفاصيل زيادة رواتب المعلمين في الميزانية الجديدة 2018 تعرف قدر الزيادة وتفاصيل أخري
    أعلن وزير المالية عن زيادة أجور المعلمين والموظفين بالدولة في الموازنة الجديدة 2018-2019 وقد صرح وزير المالية أنه ستكون هناك زيادة كبيرة فى أجور المعلمين والموظفين بالدولة في الموازنة الجديدة  ،قال الدكتور عمرو الجارحي، وزير المالية، إن هناك زيادة في أجور المعلمين وجميع العاملين في الدولة بالموازنة الجديدة «2018-2019»،بالإضافة إلي التوسع في شبكة الحماية الاجتماعية للفئات المستحقة.

    زيادة رواتب المعلمين في الميزانية الجديدة 2018

    وأضاف الجارحي، خلال مداخلة هاتفية له مع الإعلامية رشا نبيل، في برنامج «مصر اليوم» عبر التليفزيون المصري، أن التضخم في حالة تراجع كبيرة للغاية بما يحافظ علي أسعار السلع من الارتفاع غير المبرر،بالإضافة إلي تخفيض سعر الفائدة من قبل البنك المركزي، قائلا: “كل تلك الأمور تشير إلي وجود استقرار فعلي في الاقتصاد المصري” ،وتابع وزير المالية: “تم زيادة الإستثمارات من 70 مليارا إلي 100 مليار وهذا أمر جيد للغاية يخلق العديد من فرص العمل الحقيقية”.

    وكان قد اعلن المهندس شريف إسماعيل، رئيس الوزراء، إن خطة الحكومة للتنمية الاقتصادية والاجتماعية للعام المالي 2018/ 2019 هي أكبر خطة استثمارية يتم تنفيذها بإستثمارات تصل لـ 942 مليار جنيه بزيادة 46% عن العام الحالي بين الحكومة وهيئاتها والقطاع الخاص.

    وأوضح في تصريحات صحفية بمقر مجلس الوزراء، أن العام المالي الجديد سيشهد استثمارات كثيرة في كل القطاعات.

    ولفت إلى أن أهم المشروعات التي تركز عليها الحكومة في الموازنة الجديدة هي تطوير التعليم والصحة وبداية تنفيذ قانون التأمين الصحي الشامل بجانب العملية المعنية بإعادة هيكلة الوزارات بما يتناسب مع المرحلة الجديدة، خاصة وأن الانتقال للعاصمة الإدارية الجديدة لابد وأن يصاحبه تطوير جديد للأداء

    ميزانية وزارة التربية والتعليم

    كما تعلمون جميعا ان ميزانية وزارة التربية والتعليم المصرية حوالي 80 مليار جنية، حيث يتم دفع رواتب المعلمين بمقدار 68 مليار جنيه، أما باقي الميزانية وهم 12 مليار جنية تخصص للانفاق علي المباني التعليمية والمناهج الدراسية والامتحانات.
    الجدير بالذكر مطلوب حاليا من وزارة المالية رفع مرتب المعلمين بمقدار 500 جنية مصري وهذا سوف يكلف الدولة 8 مليار جنية سنويا، فهل ستستجيب الوزارة أم تجد حل أخر.

    قالت مصادر مطلعة أن جدول زيادة مرتبات المعلمين تحول بالفعل من مجرد قرار علي مكتب الوزير إلي خطة عمل داخل الوزارة وسوف يتم التنفيذ علي مراحل وفقا للتوجيهات الرئاسية،وأضافت المصادر أن الدكتور طارق شوقي لا ينوي المتاجرة بآمال المعلمين كما كان يتم من بعض المسئولين وأن ما وعد به يتم العمل في صمت من أجل أن يخرج إلي النور كحزمة من الإجراءات التي سوف تساعد علي تحسين أحوال المعلم.

    وكشفت المصادر أن سلسلة من المفاجآت السارة في انتظار المعلمين خلال العام الدراسي الحالي رافض في نفس الوقت استباق الأحداث ومؤكدة أن لقاء الدكتور طارق شوقي وزير التربية والتعليم الأخير مع الرئيس السيسي سوف يكون نقطة فارقة لتطوير النظام التعليمي بالكامل

    ويحصل 10 في المائة من موظفي الدولة وعددهم 650 ألفاً علي علاوة تشجيعية تماثل تلك العلاوة الدورية.
    .. وقال المصدر إن هذه الزيادات جميعها سيكون لها مردود كبير فيما يتقاضاه العاملون بالدولة لما يحصلون عليه من بنود أخري مهمة ومؤثرة "جهود غير عادية" أو بدلات وحوافز.. بالإضافة لحوافز الإثابة. وتتراوح هذه الزيادات فيما بين 200 في المائة إلي 500 في المائة و600 في المائة في بعض الجهات.

    رواتب المعلمين فى الموازنه الجديده

    وأشار الزناتي إلي أن الجدول شمل رواتب المعلمين كالأتي :
    576 جنيه أجرا أساسي
    288 بدل معلم
    864 حافز أداء
    425 أعباء وظيفة
    144 حافز أثابة
    ليصل المرتب الشامل

    المعلم المساعد إلي 2297 جنيه
    المعلم 2752
    المعلم الأول 4005
    المعلم أول أ 5552
    المعلم الخبير فيصل مرتبه إلي 10 ألاف جنيه

    وللدرجة الثالثة يبدأ المربوط بمبلغ 750 جنيهاً ترتفع إلي 1841 جنيهاً عند نهاية المربوط.
    وقال المصدر إن بداية مربوط الدرجة الثانية يرتفع ليصل إلي 1029 جنيهاً.. وينتهي مربوطها عند 2152 جنيهاً.
    أما الدرجة الأولي فيبدأ مربوطها بمبلغ 1348 جنيهاً وينتهي مربوطها بمبلغ 2348 جنيهاً.
    أما المدير العام فإن مربوطه يبدأ بمبلغ 1733 جنيهاً يصل إلي 2570 عند نهاية المربوط.
    وبالنسبة للدرجة العالية يبدأ مربوطها بمبلغ 1912 جنيهاً تصل إلي 2717 جنيهاً.
    وللموظفين بالدرجة الممتازة فإن ربط الدرجة يبدأ من 2862 جنيهاً.
    شارك لتعم الفائدة
    1. منال تحسين30 سبتمبر 2017 7:19 ص

      المشكلة اننا بنتعامل على اساسي٢٠١٤
      يعني مش فارقه فى حاجة
      من فضلكم نريد التتعامل على الاساسي الجديد السنة بسنتها

      ردحذف
      الردود
      1. الله ينور هو ده الكلام

        حذف
      2. ما لو اتعامل عالاساسي الجديد السيسي هايقيله
        زكده ال 64 مليار هايبقوا عالاقل 130 مليار فالافضل بالنسبه لهم ساعتها انهم يقفلوا المدارس

        حذف
    2. خد ياكلام

      ردحذف
    3. كل الكلام نظرى ومافيش شئ جديد

      ردحذف
    4. وزير المالية يعلم بذلك ؟؟؟؟!!!!!

      ردحذف
    5. مش اما يتم تثبيت الباقي الاول
      فيه امناء معامل واداريين لم يتم تثبيتهم حتي الان وبقالهم خمس سنين بعقد

      ردحذف
    6. حمدي سليمان30 سبتمبر 2017 8:12 م

      المفروض أننا نطير من الفرح ؟!!!
      عشان ح تنضم علاوة ؟
      دي كان المفروض تنضم من أربع سنوات !!

      ردحذف
    7. ما دام وزارة المالية ليس عندها ما يكفي من موارد لتحسين اوضاع المعلمين وكل ما فيها من موظفيين واداريين وخبراء في المالية والاقتصاد والبنوك ومقارنة بسيطة ما بين مراتباتهم وحوافزهم وخلافة مع مرتبات المعلمين لا يوجد وجه مقارنة تماما لنا الله يا وزارة المالية وليس وزارة التربية والتعليلم

      ردحذف
    8. هههههههههههه هههههههههههههه ههههههههههههههههههه

      ردحذف
    9. حرام عليكم ماتلعبوش بعواطف الناس الكلام اخبار قديمة

      ردحذف
    10. شبعنا كلام

      ردحذف
    11. كلام جميل جدا ... اللهم اجعله خيرا ... انا نايم وبحلم احلام لذيذة .... لكن فى النهاية هى احلام فى احلام

      ردحذف
    12. افلح ان صدق .... سمعنا الكلام ده كتييييييييييييييييييييييييييييييييييييير

      ردحذف
    13. نريدأفعال لا اشاعات لأننا تعبنا

      ردحذف
    14. حسبنا الله ونعم الوكيل
      معلم أول أ. ابتدائي . بقالي ٢٢سنة معلمةوراتبي أول عن أخر بحوافذه وبدلاته .٢٠٠٠جنيه .حسبنا الله ونعم الوكيل
      .والمكافأة.كل سنة تقل حسبنا الله ونعم الوكيل

      ردحذف
    15. حسبنا الله ونعم الوكيل
      معلم أول أ. ابتدائي . بقالي ٢٢سنة معلمةوراتبي أول عن أخر بحوافذه وبدلاته .٢٠٠٠جنيه .حسبنا الله ونعم الوكيل
      .والمكافأة.كل سنة تقل حسبنا الله ونعم الوكيل

      ردحذف
    16. ان اردنا اصلاح حال المجتمع لابد من اصلاح التعليم اولا فهل فعلا نريد اصلاح حال التعليم اشك

      ردحذف
    17. ادينا نسمع كلام كتير وربنا يحنن قلب الحكومه علي المعلمين الغلابه

      ردحذف
    18. اللهم امين يارب العالنيت

      ردحذف
    19. العقود ايه موقفه انا شيفه لان مفيش حدبيذكر اى شئ عنها
      انا موظفه بعقد بقالى ١٨سنه ومرتبى ٨٨٥ اعمل ايه

      ردحذف
    20. انا عايزه اعرف العقود المؤقته ايه وضعها احنا المرتبات رديئه
      الرتب كل شهر بينقص من غير سبب ٨٨٨المبلغ ده يكفى اسره
      شهر كامل

      ردحذف
    21. انا عايزه اعرف العقود المؤقته ايه وضعها احنا المرتبات رديئه
      الرتب كل شهر بينقص من غير سبب ٨٨٨المبلغ ده يكفى اسره
      شهر كامل

      ردحذف
    22. كذابون ومنافقون - اسطوانة كل عام قبل الامتحانات

      ردحذف
    23. اما يبقى معلم اول ا الفيزياء لغات وراتبه بعد 25 سنهس2300 جنيه يكفوا ايه دا في بلدنا فقط نهار ونحن نبني العقول ال المنتجة اما البصمجيه في الكهربا ولا البترول ولا الجيش ولا الشرطه . عيشين في السحاب فين العدل فين عايزين نعرف نعيش

      ردحذف
    24. اما يبقى معلم اول ا الفيزياء لغات وراتبه بعد 25 سنهس2300 جنيه يكفوا ايه دا في بلدنا فقط نهار ونحن نبني العقول ال المنتجة اما البصمجيه في الكهربا ولا البترول ولا الجيش ولا الشرطه . عيشين في السحاب فين العدل فين عايزين نعرف نعيش

      ردحذف
    25. ارحمونا يا ..... يا '.... عاوزين نعرف نعيش وعربي عيالنا ياليتنا ما ضيعنا عمرنا في التعليم في البلد الظالمه دي

      ردحذف
    26. فنكوش وبكره الوزير يربط أي زياده بأداء معين يعني زياده مشروطه

      ردحذف
    27. لا يوجد وزير تربية وتعليم كان في صالح المعلم بدمروا التعليم ودمرونا معاكوا وبعد كدة نقص في الرواتب والمكافاة واذا كان عاجبكوا تمام زى ماقال الوزير اتقوا الله فينا عيزيين نعيش زي الضرايب البنوك العدل ولا احنا مش بشر زيهم

      ردحذف
      الردود
      1. سمعنا كتير ونتمنى التنفيذ لقليل مما سمعنا من اجل اصلاح حال التعليم وحال المعلمين ال مش عارفين يعيشواووووووووووو زى اقل طالب علموه وتخرج من تحت ايديهم

        حذف
      2. مدرس مصرى14 مايو 2018 5:08 م

        سمعنا قرارات ومفاوضات بين النقابة والوزارة نتمنى تنفيذ اى قرار لصالح حياة كريمة ادمية للمعلمين فى مصر

        حذف
    28. تحيا مصر

      ردحذف
    29. فاطمة عبدالسلام حميد16 مايو 2018 7:18 م

      معلم أول أ ودخلت ترقية خبير دفعة 1987ومرتبى حتى ابريل 2018(2335)جنيه ومكافأة الإمتحانات بخدها على اساسى2014 والخصومات على 2018يرضى مين المرتب المكافأة كل سنة أقل من ال قبلها.ارحموا المعلمين وعاملوهم زى الكهربا والهيئة وموظفين الجامعة اقصد العدالة الاجتماعية يا حكومة.

      ردحذف
    30. فاطمة عبدالسلام حميد16 مايو 2018 7:22 م

      حسبى الله ونعم الوكيل لما بقالى 30سنة شغل ومرتبى 2335جنيه اقول إيه تانى

      ردحذف
    31. أدخل تعليقك...في كل عام قبل امتحانات الثانويه العامه يكثر الكلام ويطول الحديث عن زياده الراتب للمعلم بنسبه كبيره الي ان ينتهي امتحان الثانويه ونفاجا بنقص الراتب وانتهاء الحديث حتي اشعااااار اخر وسلملي علي المعلم

      ردحذف
    32. ان شاء الله

      ردحذف
    33. ان شاء الله

      ردحذف
    34. حسبي الله ونعم الوكيل

      ردحذف
    35. نداء للسيد الفاضل والاب الروحى لجميع المصريين مسلمون واقباط بحسب وظيفته مهمته ابسيد معالى رئيس الجمهورية
      ابناءك من المعلمين بالفعل يناشدون فيك الاب
      ان تنظر لهم نظرة الاب الذى يحب ان يعيش ايناءه حياة كريمة خالية من الذل ولا يطلبون خياة الرغد اعلم سيدى ان هناك فئة صغيرة العدد لايريدون اصلاح حال المعلم لانهم هم الذين يطلق عليهم حيتان الدروس الخصوصية للثانوية العامة وهذا وبحسب تقديرهم للامور بالبلدى متفرئش معاهم اخيرا هذه رسالة من ابن من ابناءك المعلمين المطحونين الباحثين عن الحياة الكريمة
      ارجو ان تتقبل منا جميعا فائق التقدير والاحترام
      ولمزيد من التوفيق لرفعة وطننا الحبيب مصر
      "جميع معلمى مصر"

      ردحذف
    36. خلينا نعيش فى اوهام

      ردحذف
    37. لنا الله يا خالى من الشوق الى الشوق وانا المولع على حالى فين فين فين بعد المودة ...

      ردحذف
    38. افتكر ان الموضوع ده طال شرحة ودى مجرد كبسولات لغاية ما نشحذ ما لنا غير الله

      ردحذف
    39. اللهم اجعلها حقيقة حتى و إن كانوا يريدونها مجرد تهدئة للمعلمين

      ردحذف
    40. لو فيه زياده يبقي زياده خصومات مننا

      ردحذف
    41. يقال ان المعلم قدوة ولا يغرز فى الطالب سوى الامانة والصدق اسال واتعجب اين امانة وصدق المسئولين معة بعد الكذب علية واللعب باحلامة مرة بالكادر ومرةبزيادة مرتبة اين هو مرتبة مقارنة بموظف بنك او بريد او معاون نيابة حسبى الله ونعم الوكيل على اهانتنا اماماولادنا والمجتمع لدرجة ان اولادنا بيستعرو منا واقولها بكل امانة لاخير فى بلد اهين فية المعلم

      ردحذف
    42. انا معلم ومرتبى الحالى ١٣٠٠ جنيه
      ياريت
      نطبق الكلام لان كل سنه وفى نفس الميعاد نفس الكلام
      لو مش هنطبق ارجوكم بلاش كلام فى الهوا لأن كده بنزود المشكله

      ردحذف
    43. حسبي الله ونعم الوكيل

      ردحذف
    44. ههههههه كل سنة الحوار ده ايام امتحانات الثانوية العامة وبعد ماتخلص كلام الليل مدهون سمنااااا

      ردحذف
    45. انتم كدابين ووزاره كدابه ومش حاسين بينا بالمقارنة بيني وبين فراش في بنك او قطاع خاص هو احسن مني طبعا مع العلم اني دراسات عليا الواحد مالوش نفس يشتغل ومش هنشتغل طول ما احنا مهمشين كدا حسبنا اللة ونعم الوكيل في كل قائم على الوزاره وكل اللي ظلمنا في الاجور

      ردحذف
    46. كداب ياخيشه الكلام دي من ساعت ماوعينا على دهر لدنيا محدش يصدق دول شوية نصابين وحراميه

      ردحذف
    47. كدابين كدب الابل!!!!!!!

      ردحذف
    48. حسبنا الله ونعم الوكيل

      ردحذف
    49. كلام الليل مدهون بزبد إذا طلع النهار عليه ساحا
      فلا تحسب جميع القول صدقا إذا لم تلتمس منه ارتياحا
      وماذا يفيد هذا الوعد حتى تحول ضرطة وبدا نباحا

      ردحذف
    50. وذهبت للدكان يوما اشترى خبزا وقلت لصاحب الدكان
      يا سيدى إنى معلم نجلكم اهديه كل براءة وحنان
      واعده يوما ليصيح قاضيا أو عالما تزهو به الأوطان
      فاجابنى ويدى ووجهى نحوه ان المدرس ليس كالفنان
      كلا ولامثل الطبيب كرامة اولاعبا يجرى ولا القبطان
      هل معك مالا تشترى فاجيت لا فاجاب اذهب عنى يا كحيان
      قل للشهادات التى حصلتها تنفعك فى زمن من الازمان

      ردحذف
    51. حسبنا الله ونعم الوكيل

      ردحذف
    52. انتو شوية غلابة مرسي وصل مرتباتنا لما كنا نحلم بشكل وقتي وبعد زيادة الاسعار اصبح حلم 1200 حد ادني لا يصلح فلابد من جعله 3000 جنيه طب ساعة ما يبقي كده مين يضمن انهم هيكفوا ساعتها المشكلة مش قيمة الم رتب الرقمية المشكلة قيمته الفعلية

      ردحذف
    53. والله حرام انا معلمة بقالي 30سنة مرتبط 2600 وعندي اربع اولاد في مراحل التعليم الجامعي والمدرسين وبنت محتاجة تجهز خلصت الجامعة ومش متوفرة الوظيفة ولا احترم الا علي مرتبط ولولا مساعدة اختي لي الراتب لو بورك فيه يقعد عرايا مابين اكل ومواصلات ايه رايك ياحكومة مش كفاية ذل واهانة في الاخر نقول انتماء حسبنا الله ونعم الوكيل

      ردحذف
    54. متى ستصبحين يا أم الدنيا أما حنونة ووفية أما كفاك على أبنائك كذبا وخداعا ؟؟؟؟

      ردحذف
    55. معلم ابتداءي مطحون14 يوليو 2018 8:01 م

      والله تعبتونا نفسيا اللي ما حصلنا حد حسبي الله ونعم الوكيل في التربيهوالتعليم انا بكره اليوم اللي اشتغلت فيه والله ما قادر اشتري لبس اروح به الشغل

      ردحذف
    56. يارب الكلام يكون بجد السنه دي مش ذي كل سنه بجد احنا تعبنا من الكلام والأحلام الكاذبه

      ردحذف
    57. يا ولاد الكلب اتفوووو عليكم أنا تعيين 2011 وقبل كده عقود واحد دلوقتى راتبي 1400

      ردحذف
    58. لكم الله يا معلمي مصر وحسبى الله و نعم الوكيل

      ردحذف
    59. والله كل ده كلام بس

      ردحذف
    60. لا تعليق .لانه للاسف سمعنا من الكلام دا كتير وعلى راي المثل عشمتني بالحلق خرمت .....
      انا مش لاقيه كلام اقوله غير حسبنا الله ونعم الوكيل
      وعوزة اسال سؤال ..هو لو لا المعلم الي حضرتك تتلمذت على ايده من البدايه كان هيبقى لك شان ....

      ردحذف
    61. هل ممكن نقبض مرتب زي خلق الله في بلاد الله قبل ما القيامه تقوم. اه لو حصل الواحد ساعتها يموت. وهو مزاجه فوق الشوق

      ردحذف
    62. بالله عليكوا. نفسي اقبض مرتب حلو زي الناس بس بسرعه والنبي. لان واحد صاحبي قاللي ان علامات الساعه الكبري قربت اوي واحنا في اخرالزمان . نفسي ساعتها هموت ومفيش نفسي في حاجه

      ردحذف
    63. بقالنا كتير بنسمع ومغيش اى جديد مرتباتنا ﻻ تتناسب مع ارتفاع اﻻسعار الميتمر فى كل حاجه ياريت فعﻻ تنظروا لمرتبات اخصائيبن المكتبات واﻻخصائى اﻻجتماعى التربيه الزراعيه

      ردحذف
    64. كله كلام كلاااااااااام وبس..زهقنا بجد

      ردحذف

     
    ‏مدرس بوك‏
    مجموعة فيسبوك · ‏١١٦٬٨٢٤‏ عضوًا
    انضمام إلى المجموعة
    مجموعة تعليمية تهتم بكل ما يخص التعليم من اخبار وكتب ومذكرات ومناهج