تقديم موعد الأمتحانات اسبوع كامل ومطالبات بحذف الوحدة الأخيرة
تقديم موعد الأمتحانات اسبوع كامل ومطالبات بحذف الوحدة الأخيرة 

فوجئت بعض محافظات الجمهورية بتقديم جدول امتحان الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي 2017-2018 أسبوعا كاملا ، حيث تم اعلان بعض امتحانات العملي للمراحل الابتدائية والاعدادية في منتصف شهر ديسمبر 2017 ، وهو ما يخل بالعملية التعليمية ، ويجعل المعلم يحاول أن يختصر المنهج بقدر المستطاع ، لعدم تمكنه من تدريسه.

حذف الوحدة الأخيرة من جميع المواد

ولهذا طالب أولياء الأمور والمعلمين بحذف الوحدة الأخيرة من المناهج الدراسية وذلك لتعويض تقديم الأمتحانات ، وجدير بالذكر أن من ضمن المحافظات التي قدمت فيها الأمتحانات هي محافظة القاهرة حيث تبدأ الامتحانات فيها يوم 23 من شهر ديسمبر 2017.

وقد جاءت العديد من المطالبات سابقا بحذف الوحدة الأخيرة ولكنها قوبلت بالرفض لأن المناهج سوف تختل في حال حذف الوحدة الأخيرة ، وهناك بعض المواد لا يجوز فيها الحذف مثل مادة الرياضيات ، والعلوم ، بخلاف فرع النحو في مادة اللغة العربية ، وهي مواد متصلة لا يجوز فيها أي حذف.


ردود فعل المدرسين وأولياء الأمور علي تقديم موعد الأمتحانات


Panda Tawfik مينفعش حضرتك عشان احنا لسه مخلصناش المنهج ومحتاجين وقت نراجع فيه كل المواد كفاية ضغط علي العيال لو انتوا يا كبار هتحتاجوا وقت تذاكروا كل اللي بيخدوا ارحمونا بقي

Hanan Abdallah ياجماعة المناهج الدراسية لسه مخلصتش وكملن تقديم الامتحانات هيرجعوا امته حرام كده الغوا الفصول الاخيرة في كل المناهج الدراسية من فضلكم

حسبي الله ونعم الوكيل هو يوصل البرد وتجري المناهج الدراسية جري الوحوش هاتخلص المناهج امتي والمراجعات اتقو الله

فاطمه فرجاني ياريت يتلغى الوحده الاخيره من كل مناهج الصف السادس لانه منهج تقيل قوي على اولادنا

Maha Ezz Aldin ليه هي المناهج خلصت اساسا ايه عدم التنظيم ده

Adham Dada طب طلاما هيقدكو يبقى المفروض يلغو من الكتب الدروس الاخيرة عشان كدا ظلم وللهى العظيم