التعليم: نظام جديد لنصاب حصص المعلمين لسد العجز بالمدارس

التعليم: نظام جديد لنصاب حصص المعلمين لسد العجز بالمدارس
    >
    نظام جديد لنصاب حصص المعلمين

    تعمل التعليم بشتي الطرق علي القضاء علي مشاكل العجز في المعلمين في المدارس والذي اشتد في السنين الأخيرة، ولهذا قامت بالأعلان عن مسابقة التربية والتعليم لعقود مؤقته للمعلمين والمعلمات بجميع المحافظات

    ولكن التعليم وضحت من خلال تصريح للدكتور محمد عمر، نائب وزير التربية والتعليم لشئون المعلمين، عن نظام جديد سوف يتم اتباعه فى نصاب الحصص بالنسبة للمعلمين.


    نصاب الحصص للمعلمين أقل من النصاب الرسمي

    وأضاف خلال تصريحات صحفية ان الحقيقة ليست فى عجز المعلمين ولكن فى توزيع الحصص والنصاب القانونى للمعلمين بشأن هذه الحصص، مضيفا ان المعلم لا يأخذ النصاب الحقيقة له، موضحا ان المعلمين اذا كان نصابه 24 حصة يتم تدريس 15 حصة فقط فى جدوله اسبوعيا وبالتالى تعانى المدرسة من نقص فى المعلمين نتيجة لسوء التوزيع.


    واوضح اننا بصدد وضع نظام جديد وتغيير القواعد المنظمة لذلك للوصول الى نظام تعليمى يفيد جميع القائمين على العملية التعليمية، ويضمن حصول المعلمين علي نصابهم كاملا وهو ما يوفر عددا كبيرا من الحصص المهدرة.


    هذا وقد قامت التعليم في وقت لاحق بتكوين قاعدة بيانات فعلية للسادة المعلمين توضح مدي نسبة العجز والزيادة في المدارس وتوضح عدد المعلمين الحاصلين علي حصص أقل من نصابهم، وتطبيق الكتاب الدوري رقم 202 لسنة 2013 لتوزيع المعلمين طبقا لنصاب الحصص الموضح في الجدول التالي:

    النصاب الأسبوعي لحصص المعلمين

    شارك لتعم الفائدة
    1. وبالنسبة المدرسين اللى شايليين اكتر من نصابهم طول عمرهم بتعملوا لهم ايه

      ردحذف
    2. يعني مدرس اللغه العربيه في المرحله الابتدائيه اللي بينقش في الحجر وبيشكل الصوره الصحيحه للمتعلم يآخذ 24 حصه والمدرس اللي مابيشتغلش اصلا الا مع تلميذ فاهم يآخذ 18 حصه انتي ياوزاره بتتكلمي ازاي
      هي وزارتنا ماتعرفش ان التعليم مش موجود الا في ابتدائي

      ردحذف
    3. يعني عند إعطاء المعلم حصص مفيش؛ اي مانع وعند الفلوس القانون لا يسمح

      ردحذف