جدول الأجور الجديد للمعلمين والموظفين من الجريدة الرسمية والزيادة المالية لراتب كل درجة 2019

جدول الأجور الجديد للمعلمين والموظفين من الجريدة الرسمية والزيادة المالية لراتب كل درجة 2019
    جدول الأجور الجديد للمعلمين 2019
    جدول الأجور الجديد للمعلمين وقيمة التحسن في رواتب الموظفين بعد علاوات السيسي

    بعد اعلان السيد رئيس الجمهورية عبد الفتاح السيسي عن رفع رواتب المعلمين في ظل سياسة الدولة لرفع الأجور وتحسين الحياة الأجتماعية لموظفي الدولة، أصدرت وزارة المالية بيان بالحد الأدني للأجور حسب الدرجات الوظيفية والتي كان بها حالة من اللبس والغموض أدت إلي حيرة بين موظفي الدولة وخصوصا المعلمين ولهذا ننشر لكم أول توضيح لمدي الزيادة لكل درجة اعتبارا من يوليو القادم والتي جاءت كالتالي


    جدول الأجور الجديد للمعلمين وموظفي الدولة 2019

    يبدأ الجدول بالدرجات المختلفة ويوضح مدي تحسن الأجر الوظيفي لكل درجة ويبدأ الجدول بالحد الأدني للأجور علي الوضع القديم حتي 30 - 6- 2019 وبعدها الحد الأدني لكل درجة بداية من 1/7/2019 وبعدها قيمة التحسن في الأجر بعد اضافة الحد الأدني للأجور والذي جاء كالتالي

    زيادات مرتب الدرجة الممتازة في 1/7/2019

    الحد الأدني لراتب الدرجة الممتازة في يوليو 7000 والزيادة 2400 جنيه

    زيادات مرتب الدرجة العالية في 1/7/2019

    الحد الأدني لراتب الدرجة العالية في يوليو 5000 والزيادة 1800 جنيه

    زيادات مرتب درجة مدير عام في 1/7/2019

    الحد الأدني لراتب درجة مدير عام في يوليو 4000 والزيادة 1000 جنيه

    زيادات مرتب الدرجة الأولي في 1/7/2019

    الحد الأدني لراتب الدرجة الأولي في يوليو 3500 والزيادة 650 جنيه

    زيادات مرتب الدرجة الثانية في 1/7/2019

    الحد الأدني لراتب الدرجة الثانية في يوليو 3000 والزيادة جنيه

    زيادات مرتب الدرجة الثالثة في 1/7/2019

    الحد الأدني لراتب الدرجة الثالثة في يوليو 2600 والزيادة 200

    زيادات مرتب الدرجة الرابعة في 1/7/2019

    الحد الأدني لراتب الدرجة الرابعة في يوليو 2400 والزيادة 510جنيه

    زيادات مرتب الدرجة الخامسة في 1/7/2019

    الحد الأدني لراتب الدرجة الخامسة في يوليو 2200 والزيادة 330جنيه

    زيادات مرتب الدرجة السادسة في 1/7/2019

    الحد الأدني لراتب الدرجة السادسة في يوليو 2150 والزيادة 300جنيه



    جدول الأجور الجديد للمعلمين 2019
    جدول الأجور الجديد للمعلمين وقيمة التحسن في رواتب الموظفين بعد علاوات السيسي
    1. عندى شؤال انا انا 47سنة وارغب فى استقالة مع صرف معاش واريد معرفة كم قبض فى الشهر وكم مكافاة نهاية ااخدمة

      ردحذف
      الردود
      1. لازم تصلي لسن الخمسين وتكوني قضيتي في الوظيفة على الاقل عشرين سنة

        حذف
      2. الان معاش الاستقاله غير مرتبط بالسن .. ولكن يشترط ان يقضى مدة خدمه فعليه 20 سنه والحد الادنى للمعاش 900 جنيه

        حذف
    2. السلام عليكم ورحمه الله وبركاته أنا ست مطلقة وليا سنة مقدمة تكافل وكرامة ومفيش حاجة جاتني لدوقتي اعمل اه

      ردحذف
    3. هل هذه الزياده بدون استقطاعات ام بعد الخصم ولا ايه

      ردحذف
      الردود
      1. والله انا عاوز اسءل حد فى وزاره الماليه هو ليه مرتبادت اداره فوه التعليميه اقل مرتبات على مستوى الجمهوريه

        حذف
    4. هل هذه الزياده شامله الاستقطاعات والخصومات

      ردحذف
    5. يا جماعه أنا على الدرجه الأولى منذ عامين وماذال راتبى الشهرى 2407 وليس 2850 كما هو مذكور بعاليه ...ياريت الدقه فى الخبر

      ردحذف
      الردود
      1. انا علي الدرجة الاولي وراتبي 2440 مش 2850

        حذف
    6. لابد تدافر الجهود من لجنة التعليم بمقابلة الرئيس
      وحل أزمة المعلمين بتفعيل المادة 89

      ردحذف
    7. انا موظف درجه تالته مرتبى 1250

      ردحذف
    8. فين الحد الادني ده 200جنيه هي ديت زياده كل سنه طلعت أكبر نصبه ههههه وسلامي للفنكوش

      ردحذف
    9. فين الحد الادني ده زياده 200للثالثه زي كل سنه نصبه كبيييره وسلملي علي فنكوشكو

      ردحذف
      الردود
      1. الجدول ده غلط الدرجة الثالثة 2040 لتصبح 2600 يعنى الزيادة 560 للدرجة الثالثة

        حذف
    10. ياترى الحد الأدنى قبل الخصم ولا بعد الخصم

      ردحذف
    11. ههههه نصبه فنكوشيه جديده

      ردحذف
    12. ههههه نصبه فنكوشيه جديده

      ردحذف
    13. المشكلة فى الخصومات هم بيعرضوا الشامل و بعدين يقوموا يخصموا مبالغ كبيرة و تصفى الزيادة على ملاليم مش حتوازى ما هو متوقع من ارتفاع جنونى للاسعار

      ردحذف
    14. انا عايز اعرف دى زياده بعد الخصم ولا قبل الخصم لاقبل الخصم وبعدين يخصموهم

      ردحذف
    15. انا علي الدرجه الاولى ومرتبي ٢٢٥٠ في شهر سبعه هيبقي كام

      ردحذف
    16. انا علي الدرجه الاولى ومرتبي ٢٢٥٠ في شهر سبعه هيبقي كام

      ردحذف
    17. تفاؤلو بالخير تجدوه

      ردحذف
    18. طيب انا كبير معلمين و رلتبي 3158 جنيه المفروض بعد الزيادة يكون كام و مش عارفه الدرجه الماليه تبقي ايه العاليه او الممتاز ؟

      ردحذف
    19. طيب انا كبير معلمين و رلتبي 3158 جنيه المفروض بعد الزيادة يكون كام و مش عارفه الدرجه الماليه تبقي ايه العاليه او الممتاز ؟

      ردحذف
      الردود
      1. ما المقصود بالدرجه العاليه والممتازه وكبير هل هى درجه

        حذف
    20. انا عندي 56 سنه وخدمت مده 34سنه عايز اسوي واطلع من الخدمه هقبض كام انا بدرجه مدير عام

      ردحذف
    21. عاوز اعرف الحد الادنى للدرجة هبيقى شامل العلاوات الجديدة

      ردحذف
    22. احسبلى الصافى للدرجه التالته المستوى ج

      ردحذف
    23. ممكن اعرف كام فى الميه هيضاف على الاساسى

      ردحذف
    24. عايز اعرف ليه الزيادة متكنش متساوية هوا غلاء الأسعار بيجى على ناس وناس وبعدين اللى على الدرجة ممتاز ليه يزيد ل7000 يجب أن تكون الزيادات متساوية علشان الكل يعيش حياة كريمة

      ردحذف
    25. عايز اعرف ليه الزيادة متكنش متساوية هوا غلاء الأسعار بيجى على ناس وناس وبعدين اللى على الدرجة ممتاز ليه يزيد ل7000 يجب أن تكون الزيادات متساوية علشان الكل يعيش حياة كريمة

      ردحذف
    26. عايز اعرف ليه الزيادة متكنش متساوية هوا غلاء الأسعار بيجى على ناس وناس وبعدين اللى على الدرجة ممتاز ليه يزيد ل7000 يجب أن تكون الزيادات متساوية علشان الكل يعيش حياة كريمة

      ردحذف
    27. انا مرتبي ٢٧٠٠ وعلى درجة كبير من ٢٠١٤ومعلم خبير عاوز اعرف مرتبي حيكون كام

      ردحذف
    28. خبير بدرجه مدير عام مرتبى 2560 بعد الزياده هيبقى كام

      ردحذف
    29. اناعالثانية وبقبض 1850وكاتبين اللى عالسادسة نفس الراتب مش فاهمه حاجة بصراحه

      ردحذف
    30. انا لسه واخده الزيادة من الثانية للاولى 20 زيادة بعد الخصم بقالى 20 سنة وصحتنا راحت الحمد لله

      ردحذف
    31. انا معلم اول من شهر 6 سنة 2017 الاجمالي 2000 والقبض 1560 يبا دلوقتي كام

      ردحذف
    32. يا جماعة انا عايز اوضع اللعبة الكبيرة دلوقتي هو بيتكلم علي اجمالي المرتب قبل الاستقطاعات المشكلة اننا لسة بنتعامل في الزيادة علي 2014 والخصومات علي 2019 يعني الزيادة حتكون خصومتها اكبر منها

      ردحذف
      الردود
      1. رجاءا ولاجل الحفاظ على المال العام وقطع كل طرق الفساد ومنع اهدار مقدرات الدوله هناك وكر فساد وعصابه يسمى قطاع لجنه اداره امتحانات دبلوم التجاره نظام الثلاث سنوات قطاع سوهاج العنوان سوهاج مدينه ناصر المدرسه التجاريه المتقدمه حيث يمثل تجسيدا واضحا لكل انواع المحسوبيه والفساد حيث ان اعضاء لجنه الاداره الذين يتقاضون الالاف الجنيهات من خزينه الدوله دون وجه حق بجانب اعمالهم الاصليه التى يتقاضون عنها مرتباتهم هؤلاء الاعضاء ومنهم مدير عام بمديريه التربيه والتعليم بسوهاج مسجل اسمه صوريا ضمن لجنه اداره الامتحانات ويتقاضى الالاف دون القيام بعمل هذا على سبيل المثال ليس الحصر وايضا اعضاء لجنه ينتدبون انفسهم كرؤساء لمواد التصحيح يتقاضون الالاف اخرى وعلى سيل المثال العضو"ز.ح"الى هو عضو بلجنه الاداره وانتدب نفسه رئيس ماده تصحيح الضرائب بالتؤاطو مع رئيس لجنه القطاع المدعو"س.ش" ابحثوا ستجدوا مخالفات ووقائع فساد بالجمله

        حذف
    33. احنا فرمضان بلاش

      ردحذف
    34. كله فنكوش... انا درجه ثالثه ومرتبى ١١٣٩ج ازاى الحد الادنى هايبقي ٢٦٠٠ مش حاجه.... ياريت حد من اللي كاتب الخبر يفهمني

      ردحذف
    35. الكلام ده مش مضبوط خالص

      ردحذف
    36. الكلام ده مش مضبوط خالص

      ردحذف
    37. انا من إدارة فوه ع الدرجة الثالثة مرتبي والله 1530جنيه لاغير ومسؤله عن بيتي ليه الاداره دي اقل مرتب عن باقي الإدارات ترجوا الاهتمام

      ردحذف
    38. الكلام كله خطا والارقام والمرتبات للدرجات خطا وانتم كذابين وولاد تيت

      ردحذف
    39. حسبنا الله ونعم الوكيل عمر مصر ما تتقدم طول ما المعلمين أصبحوا شحاتين الدولة

      ردحذف
    40. حسبنا الله ونعم الوكيل عمر مصر ما تتقدم طول ما المعلمين أصبحوا شحاتين الدولة

      ردحذف
    41. انا معلم اول / ا على الدرجه الاولى باخد 2019 مرتبي هايكون كام في 1/7/2019

      ردحذف
    42. البركة يارب . البركة يارب

      ردحذف
    43. ما مدي استحقاق المو ظف المعاد تعيينه في ١-٧-٢٠١٩ الي علاوه الترقيه

      ردحذف
    44. ما مدي استحقاق المو ظف المعاد تعيينه في ١-٧-٢٠١٩ الي علاوه الترقيه

      ردحذف
    45. حسبى الله ونعم الوكيل

      ردحذف
    46. انا
      على الدرجة الثانية راتبي ١٦٠٠ هيكون كام بعد الزيادة

      ردحذف
    47. علي فكرة مرتب الدرجه الثالثه غلط
      لانه ٢٠٤٠ مش ٢٤٠٠

      ردحذف
    48. يعني اللي ع الدرجة الثالثة هيقبض كم في ايده ،،،،

      ردحذف
    49. واخبار زيادة مرتبات اعضاء هيئة التدريس بالجامعات والذين اصبح حالهم لا يسر عدو ولا حبيب

      ردحذف
    50. طلب بالنسبه العقود اللى مش على درجه دول وضعهم ايه ولا مفيش زياده اسعار عليهم ياريت حد يفدني لاني بالعقد بقالي13سنه في وزارة التربيه والتعليم

      ردحذف
    51. تقريبا المرتبات دى شاملة المكافأة السنوية يعنى احسب مكافاتك ووزعها على 12 شهر وضيف المبلغ للمرتب المذكور هتلاقى الأرقام دى صحيحة من الآخر الزيادة حوالى 200 جنيه فقط

      ردحذف
    52. تقريبا المرتبات دى شاملة المكافأة السنوية يعنى احسب مكافاتك ووزعها على 12 شهر وضيف المبلغ للمرتب المذكور هتلاقى الأرقام دى صحيحة من الآخر الزيادة حوالى 200 جنيه فقط

      ردحذف
    53. تقريبا المرتبات دى شاملة المكافأة السنوية يعنى احسب مكافاتك ووزعها على 12 شهر وضيف المبلغ للمرتب المذكور هتلاقى الأرقام دى صحيحة من الآخر الزيادة حوالى 200 جنيه فقط

      ردحذف
    54. أنا علي الدرجة الثالثة راتبي هيكون كام بعد الزيادة

      ردحذف
    55. هل يوجد زيادات أيضا لمدرسين القطاع الخاص

      ردحذف
    56. كله كلام كذب

      ردحذف
    57. معلم اول ا درجة اولى راتبي 2100

      ردحذف
    58. هو ليه الواحد بعد ٣٥ سنة شغل يأخذ ١٢٥٠ جنيه بس معاش لماذا لم يزيد المعاش عند الخروج او الوصول لسن التقاعد

      ردحذف
    59. كله فنكوش لانه هياخد جميع المميزات اللى بنحصل عليها مثل مافأة الامتحانات وكادر المعلم وخلافه ويضمه للحد الادنى عشان يبان انه زاد على رأى المثل البلدى(-------) الحل رفع دعوه قضائيه

      ردحذف
    60. ياجماعة والله مافيه زيادة للمعلمين غير ١٦٠ جنيه ومفيش حد ادنى فياريت صوتنا يوصل لرئبس الجمهورية

      ردحذف
    61. رجاءا ولاجل الحفاظ على المال العام وقطع كل طرق الفساد ومنع اهدار مقدرات الدوله هناك وكر فساد وعصابه يسمى قطاع لجنه اداره امتحانات دبلوم التجاره نظام الثلاث سنوات قطاع سوهاج العنوان سوهاج مدينه ناصر المدرسه التجاريه المتقدمه حيث يمثل تجسيدا واضحا لكل انواع المحسوبيه والفساد حيث ان اعضاء لجنه الاداره الذين يتقاضون الالاف الجنيهات من خزينه الدوله دون وجه حق بجانب اعمالهم الاصليه التى يتقاضون عنها مرتباتهم هؤلاء الاعضاء ومنهم مدير عام بمديريه التربيه والتعليم بسوهاج مسجل اسمه صوريا ضمن لجنه اداره الامتحانات ويتقاضى الالاف دون القيام بعمل هذا على سبيل المثال ليس الحصر وايضا اعضاء لجنه ينتدبون انفسهم كرؤساء لمواد التصحيح يتقاضون الالاف اخرى وعلى سيل المثال العضو"ز.ح"الى هو عضو بلجنه الاداره وانتدب نفسه رئيس ماده تصحيح الضرائب بالتؤاطو مع رئيس لجنه القطاع المدعو"س.ش" ابحثوا ستجدوا مخالفات ووقائع فساد بالجمله

      ردحذف
    62. رجاءا ولاجل الحفاظ على المال العام وقطع كل طرق الفساد ومنع اهدار مقدرات الدوله هناك وكر فساد وعصابه يسمى قطاع لجنه اداره امتحانات دبلوم التجاره نظام الثلاث سنوات قطاع سوهاج العنوان سوهاج مدينه ناصر المدرسه التجاريه المتقدمه حيث يمثل تجسيدا واضحا لكل انواع المحسوبيه والفساد حيث ان اعضاء لجنه الاداره الذين يتقاضون الالاف الجنيهات من خزينه الدوله دون وجه حق بجانب اعمالهم الاصليه التى يتقاضون عنها مرتباتهم هؤلاء الاعضاء ومنهم مدير عام بمديريه التربيه والتعليم بسوهاج مسجل اسمه صوريا ضمن لجنه اداره الامتحانات ويتقاضى الالاف دون القيام بعمل هذا على سبيل المثال ليس الحصر وايضا اعضاء لجنه ينتدبون انفسهم كرؤساء لمواد التصحيح يتقاضون الالاف اخرى وعلى سيل المثال العضو"ز.ح"الى هو عضو بلجنه الاداره وانتدب نفسه رئيس ماده تصحيح الضرائب بالتؤاطو مع رئيس لجنه القطاع المدعو"س.ش" ابحثوا ستجدوا مخالفات ووقائع فساد بالجمله

      ردحذف
    63. يا جماعة أما المعلم يوصل إنه يسوق توك توك ليستطيع الصرف على أولادهم يبقى عيب وحرام كده
      حتى الأجر الجديد بعيد عننا
      حرام

      ردحذف
    64. هو فين الكلام ده احنا كدا بنتسرق قبل الزياده مش هو ده المرتب دا مبالغ فيه واكيد بعد الزياده هناخد مرتب اللى قبل الزياده الموجود فى الجدول والزياده دى من نصيب بتوع الحساباتاو الله اعلم بمصيرها

      ردحذف
    65. ياجماعة الزيادة دي قبل الخصم فا بالنسبة للدرجة الثالثة الزيادة ٢٠٠جنية بس والناس اللى قضت اكثر من ٣سنوات فى الدرجة الثالثة ليهم زيادة ١٠٠جنية كمان يعني الزيادة كلها ٣٠٠جنية للى قضى ٣سنوات على الدرجة الثالثة
      يلا لجعن ما حد حوش

      ردحذف
    66. ياجماعة الزيادة دي قبل الخصم فا بالنسبة للدرجة الثالثة الزيادة ٢٠٠جنية بس والناس اللى قضت اكثر من ٣سنوات فى الدرجة الثالثة ليهم زيادة ١٠٠جنية كمان يعني الزيادة كلها ٣٠٠جنية للى قضى ٣سنوات على الدرجة الثالثة
      يلا لجعن ما حد حوش

      ردحذف