ابتكار فني "بدون انترنت" لحل مشكلة سقوط سيرفر امتحانات اولي ثانوي في مايو وتجهيز امتحان ورقي كبديل ثالث

ابتكار فني "بدون انترنت"  لحل مشكلة سقوط سيرفر امتحانات اولي ثانوي في مايو وتجهيز امتحان ورقي كبديل ثالث
    >

    قالت وزارة التربية والتعليم والتعليم الفني، إنه من منطلق الحرص على مصلحة أبناؤنا طلاب الصف الأول الثانوي فأنه تم إجراء تجربة أمس على منصة الامتحانات التي أثبتت نجاحها وقياس القدرة الاستيعابية، مطالبة الطلاب على ضرورة التحضير للنوعية الجديدة من الأسئلة وعدم الانسياق وراء مخاوف وصول الامتحان.

    وأوضح الدكتور طارق شوقي، وزير التربية والتعليم والتعليم الفني، أن امتحانات مايو ستتم بصورة مركزية داخل كل مدرسة تعتمد على الشبكة الداخلية لها بواسطة تصميم فني آمن "بدون إنترنت"، وفي حالة حدوث أي مشكلة منعزلة في أي مدرسة فإن هذا لا علاقة له بالمدارس الأخرى، وسيتم استخدام منصة بديلة جرى تجهيزها مسبقاً للقيام بالدور نفسه، وفي حالة حدوث مشكلة سوف نلجأ في هذه الحالة إلى الحل الورقي لأداء الامتحان كبديل ثالث.

    وأكد شوقي، أنه في كل الأحوال فإن الامتحانات ستحتوي على "النمط الجديد للأسئلة" والتي تم عرض نماذج منها في شهري يناير ومارس الماضيين وتحميلها على موقع الوزارة، فضلاً عن نشر نماذج استرشادية جديدة في الأيام الماضية لمساعدة الطلاب على التعود عليها.

    وتعقد امتحانات الصف الأول الثانوي في الفترة من 19 إلى 30 مايو 2019، إلكترونياً في المدارس المجهزة وبنظام الـopen book، ويهدف إلى النجاح والانتقال للصف الثاني الثانوي، بحصول الطالب على درجة 50% أو أكثر فيما تمت دراسته في الترم الثاني.

    1. لما الوزير يطلع يقول " إنه تم إجراء تجربة أمس على منصة الامتحانات التي أثبتت نجاحها وقياس القدرة الاستيعابية " والواقع بيقول إن المنصة منهارة ومافيش حد عرف يدخل لحد ما المدارس سمحوا للطلبة بالإنصراف الساعة الواحدة ظهرآ ... يبقى حاجة من إثنين : يا إما الوزير مش فاهم حاجة .. وده مش وارد _ أو الفساد منتشر جدآ فى الوزارات وده الأكيد ... أكيد التقارير إللى بتوصل للوزير مغلوطة ومخالفة للواقع تماما ويؤكد ذلك تصريحات الوزير المحددة بالأرقام ... والفساد طبعآ مش فى تقارير وكلاء وزارة التربية والتعليم بس ... ده أكيد فى تقارير المهندسين والعباقرة اللى خلوا الوزير يطلع يشيد بيهم وبإنجازتهم فى إنجاز مهمة المنصة فى وقت قياسى وبدقة تامة !!!!!!!!!!!!!!!! ..... فين الرقابة الإدارية والنيابات المختصة بالفساد الإدارى تتبع الموضوع ده وتكشف المهازل والمصايب وراء هذه الكارثة التى تسببت فى إهدار المال العام .... يارب واحد عنده ضمير يفتح الملفات دى ويبدأ يمكن يلحق يصلح حاجة علشان خسارة يضيع كل ده هباء ونرجع من حيث بدأنا ...

      ردحذف
    2. ياجماعة التابلت وصل فى الترم الثانى من العام ودى اول مرة يتم فيها هذا النظام اعطوا الوزير فرصة -كمان نطالبه انت قولت ان نظام الثانوى الجديد ثلاث سنوات مجتمعة ماعدا الدفعة بتاعت اولى حتكون مجموع ثانية وثالثة فقط يبقى مطلوب منك ان اولى السنة دى كلها تنجح بدون سقوط ولا مجموع 50 % وكفاية انهم اتحرموا من فرصة دخول 6 امتحانات للتحسين واخدالاكبر درجة فيهم واصبحت فرصتهم 4 امتحانات فقط ونعتبرها سنة تجريبية بدون سقوط - زى ما حيحصل مع طلاب اولى ثانوى العام القادم هل لوطالب حقق نسبة اقل من 50% حيعيد السنة ولا سينقل الى ثانية بنسبته المحققة ويجمع عليها ثانية وثالثة

      ردحذف