التعليم : نظام الثانوية العامة الجديد 2018 تراكمي وسيتم تطبيق التنسيق بعد ثلاث سنوات وتفاصيل أخري

التعليم : نظام الثانوية العامة الجديد 2018 تراكمي وسيتم تطبيق التنسيق بعد ثلاث سنوات وتفاصيل أخري

    بعد انتشار الاشاعات حول نظام الثانوية الجديد الذي كثرت فيه الأقاويل حيث كونه تراكميا أو أن الشهادة ممتدة قال الدكتور طارق شوقي وزير التعليم والتعليم الفني أن النظام الحالي لا يوافي أهمية الثانوية العامة وأن مجرد كونه نظاما يخرج طلاب مقسمين إلي طلاب قمة وطلاب دون ذلك هو نظام عقيم ، حتى أصبحنا نعترف بالإجابة النموذجية والدرجة النهائية وبذلك وجدنا الوزارة تنفق أمولا كثيرة على حاجة "مش مفيدة"  للدولة قائلا: "مفيش داعي نستمر فيه وهنعمل بديل له ومنعرضهومش للضغط ونجبر الطلاب على حاجة مش بيحبوها".

    نظام الثانوية العامة الجديد 2018 سيكون مبني علي الاسئلة الألكترونية :

    وأضاف وزير التربية والتعليم أن النظام سوف يكون تراكمي مبني على أسئلة الكترونية ، مؤكدا أن هذا النظام معمول به فى كل دول العالم قائلا :" عايزين نلحق ولادنا علشان يتعلموا بشكل أفضل".

    لا خوف لاننا سنركز علي كون الطالب أفضل :

    اما عن خوف أولياء الأمور من هذا النظام  نصح السيد وزير التربية والتعليم أولياء الأمور حيث قال " أنه لابد من تجاوز فكرة التخوف لأن الهدف المنشود يستحق والطلاب يستحقوا منا الأفضل قائلا :" علشان نطمن الاهالي لن نطبق النظام الجديد الا بعد ضياع التخوف وسيكون النظام بلا دروس فالتقوية شئ والدروس  الخصوصية شئ أخر وأنا اثق أن المعلمون المصريين يستحقون الثقة".

    تغيير التنسيق سيتم تحديده بعد ثلاث سنوات :

    ويبقي نظام التنسيق هو العقبة الكبري لأي اصلاح في نظام الثانوية العامة لان النظام الجيد سوف يفتح باب المحسوبية والواسطه وعن هذا قال السيد الوزير " أنه يوجد أفكار ومناقشات الآن بين الوزارة والجهات المعنية، وأشار إلي أن التنسيق ليس عادلا مثلما يفكر البعض لأن الشباب لن يمشي وراء حلمه قائلا :" عدالته مش مريحة " مؤكدا أن تغير التنسيق لن يحدد الا بعد 3 سنوات من الآن.

    البرلمان يرفض نظام الثانوية العامة الجديد 2018 لهذه الأسباب : 

    رفض البرلمان من جانبه اي تصريحات جادة او تلميحات حول النظام الجديد للثانوية العامة مبررا ذلك بعدم وجود تدريب كافي للمعلمين من أجل هذا النظام وكون النظام الجديد يفتقر لأساسيات كثيرة في مدارسنا نعاني من عدم وجودها وقال أن التغيير الكلي لا يصلح قبل التغيير الجزئي ولابد بد من تعليم المدرسين التكنولوجيا قبل البدء في التدريس بها .

    ملامح النظام الجديد للثانوية العامة 2018 :

    اما عن الملامح العامة للنظام الجديد فقد تلخصت في ست نقاط نجملها لكم كالتالي :

    نظام الثانوية العامة 2018

    نظام الثانوية العامة 2018

    1- مجموع الثانوية العامة مش هاينحصر بس في درجات الطالب في امتحانات 3 ثانوي  لا ده هايبقى المجموع تراكمي يتحسب من نتايج الطالب في 1 و 2 و 3 ثانوي

     2- نتيجة الطلاب التراكمية دي مش بس هاتتحدد على درجات الطالب في الامتحان اللي بيقيس مدى حفظ الطالب للمنهج المحدد .. لا هايكون في تقييمات على الانشطة والحضور والسلوك.

    3- بيفكروا كمان ان مايبقاش نتيجة الثانوية بالدرجات ، لا ممكن اوي تبقى بالتقدير العام زي نظام الجامعات كدة

    4- الوزارة بتفكر ان مايبقاش في حاجة اسمها علمي و ادبي على اعتبار اننا في عصر بقى فيه العلوم والمعارف متداخلة (بس على فكرة الوزير لسة ما اخدش قرار نهائي في الجزئية دي لانه لسة بيفكر فيها و بيدرسها)

    5- شهادة الثانوية في النظام الجديد هاتكون صالحة لمدة 5 سنين ....بحيث ان الطالب من حقه في اي وقت طول ال5 سنين دول يحاول يوصل لهدفه و للكلية اللي هو عايزها

    6- مش هايبقى في حاجة اسمها مكتب تنسيق .. لكن هايبقى كل جامعة وكل كلية حاطة شروط معينة للقبول فيها و محددة هي محتاجة تقبل كام واحد السنة دي وفقا لاحتياجات سوق العمل، وهايكون في اختبار قدرات لكل كلية بحيث ان الطالب يدخل الكلية المناسبة لقدراته و رغباته ، يعني خلاص المجموع مش هو اللي هايتحكم في مصير الطالب
    شارك لتعم الفائدة

    إرسال تعليق